Lipiec 28, 2020 Anna Nadolińska

Porównanie systemów reklamowych – Facebook Ads, LinkedIn Ads, Google Ads

 

Każdego roku wydatki na reklamy internetowe rosną, a według badania AdEx Benchmark w 2019 roku po raz pierwszy pieniądze wydane na reklamy online przewyższyły wydatki w pozostałych segmentach mediowych (takich, jak radio, czy telewizja). To doskonały dowód na to, że jeśli nie wykorzystujesz jeszcze potencjału systemów reklamowych takich, jak Facebook Ads, LinkedIn Ads lub Google Ads, to najwyższy czas zacząć to robić. Nie wiesz od której platformy zacząć? Przygotowaliśmy dla Ciebie porównanie systemów reklamowych, które pomoże Ci podjąć decyzję. 

Facebook Ads

Facebookowy menedżer reklam jest prawdopodobnie najszybciej i najczęściej zamieniającą się platformą reklamową. Nic dziwnego – Facebook Ads umożliwia tworzenie reklam na Instagramie, Facebooku, Messengerze, WhatsAppie oraz Audience Network, czyli sieci aplikacji, do której należy między innymi Tinder. Ta lista pokazuje, że dzięki Facebook Ads można trafić do użytkowników zarówno najpopularniejszych mediów społecznościowych, jak i komunikatorów internetowych, co tworzy wiele możliwości dla potencjalnych reklamodawców. 

Facebook Ads – cele reklamowe

Możliwości reklamowe Facebook Ads możemy podzielić ze względu na dostępne cele reklamowe, które z kolei dzielą się na rodzaje:

  1. Świadomość, 
  2. Działania,
  3. Konwersja. 

Świadomość to nic innego, jak zwiększenie zasięgu marki. By to osiągnąć możemy skorzystać z dwóch celów: 

  1. Zasięg – dotarcie z reklamą do możliwie największej liczby osób,
  2. Rozpoznawalność marki –  częste wyświetlanie reklamy odbiorcom, aby została ona zapamiętana.

Działania to z kolei najpopularniejsza kategoria wśród której wyróżniamy poniższe cele: 

  1. Ruch – kierowanie odbiorców na dowolną stronę internetową,
  2. Aktywność – zachęcanie do wykonania aktywności (takich, jak komentarz, udostępnienie, polubienie, kliknięcie) pod postami, polubienie fanpage’a lub reakcja na zaproszenie na wydarzenie na Facebooku,
  3. Instalacje aplikacji – kierowanie odbiorców do odpowiednich sklepów, z których można pobrać konkretną aplikację,
  4. Wyświetlenia filmu – pokazywanie materiału wideo osobom, które skłonne są go obejrzeć,
  5. Pozyskiwanie kontaktów – zbieranie danych kontaktowych,
  6. Wiadomości – zachęcanie do kontaktu poprzez wiadomości prywatne. 

Konwersje to kategoria, która świetnie sprawdza się przy prowadzeniu sprzedaży internetowej. W ramach konwersji wyróżniamy następujące cele: 

  1. Konwersje – zachęcanie odbiorców do wykonania konkretnego działania np. dodania produktu do koszyka, zapisania się na newsletter itd
  2. Sprzedaż z katalogu – promowanie produktów z e-commerce w celu zwiększenia sprzedaży, 
  3. Ruch w firmie – promocja fizycznych lokalizacji firmy wśród odbiorców z okolicy. 

Targetowanie reklam na Facebooku

Jeśli chodzi o tworzenie grup odbiorców w Facebook Ads, to możemy skorzystać z następujących opcji targetowania:

  1. Lokalizacja – od danego kontynentu po ulice w konkretnym mieście, 
  2. Płeć,
  3. Wiek, 
  4. Język – możemy wybrać, w jakim języku mają mówić odbiorcy reklamy, 
  5. Zainteresowania – co lubią odbiorcy, czym się interesują, z jakimi tematami wchodzą w interakcję,
  6. Dane demograficzne – należą do nich kategorie: wykształcenie, wydarzenia z życia (np. zaręczyny, przeprowadzka), rodzice, związek, praca, dane finansowe (dostępne tylko w USA),
  7. Zachowania – czyli dane dotyczące nawyków zakupowych, podróży, aktywności cyfrowej, polityki (dostępne tylko w USA), przynależności wielokulturowej, rocznice, rodzaju posiadanego urządzenia mobilnego.

Z powyższych informacji możemy tworzyć zaawansowane kombinacje na przykład uwzględniając jedne zainteresowania, a inne wykluczając. Ponadto grupy docelowe możemy tworzyć dodając połączenia użytkowników z konkretnym fanpage’em, aplikacją lub wydarzeniem. Najprostszym przykładem wykorzystania takiego wykluczenia jest stworzenie kampanii reklamowej zachęcającej do polubienia strony na Facebooku i wykluczenie z grona odbiorców osób, które już polubiły tę stronę, ponieważ nie mogą tego zrobić drugi raz. 

Facebook umożliwia także tworzenie grup docelowych poprzez wgranie do menedżera reklam adresów e-mail klientów, grup remarketingowych (z osobami, które weszły w interakcję z profilem na Facebooku marki, kontem na Instagramie albo ze stroną internetową lub aplikacją) oraz grup podobnych odbiorców (podobnych do osób, które polubiły dany fanpage lub odwiedziły konkretną stronę internetową).

Formaty reklamowe – Facebook Ads

Dostępne formaty reklamowe w Facebook Ads to: 

  1. grafika (rekomendowane wymiary grafik do reklam znajdziecie tutaj)
  2. wideo,
  3. pokaz slajdów (połączenie obrazów lub filmów z dźwiękiem i tekstem),
  4. karuzela (może się składać z kilku obrazów lub filmów),
  5. materiał błyskawiczny (to pełnoekranowa reklama)
  6. kolekcja (pozwala przedstawić kilka produktów z katalogu w formie materiały błyskawicznego).

Analityka w Facebook Ads

Menedżer reklam na bieżąco przedstawia wyniki kampanii reklamowych w formie kolumn oraz wykresów. Dzięki nim można sprawdzić dane takie, jak zasięg, wyświetlenia, CPC, CPM, CTR, liczba aktywności, czy też liczba wyświetleń strony docelowej. W formie wykresów są głównie przedstawiane dane dotyczące odbiorców reklam – dane demograficzne oraz reakcja na reklamy.

Dla szukając bardziej zaawansowanych możliwości analitycznych Facebook stworzył Facebook Analytics. To narzędzie, które pozwala zwizualizować cały lejek sprzedaży, poznać i zrozumieć zachowanie użytkownika oraz kontrolować, jak sprawdza się strategia działań Twojej marki w mediach społecznościowych.

 

Z kolei jeśli masz problem ze zdefiniowaniem grupy docelowej do kampanii reklamowej, to możesz skorzystać z Facebook Audience Insight. To prosty sposób na sprawdzenie kto wchodzi w interakcje z fanpage’em Twojej marki, a nawet z jej stroną internetową. Do tego jednak potrzebujesz aktywnego Pixela Facebooka. 

Pixel to fragment kodu, który po wklejeniu na stronę internetową zbiera dane na temat tego, jacy użytkownicy odwiedzili witrynę oraz jakie wykonali działanie. Jest niezbędny do kampanii z celem konwersja oraz tworzenia grup remarketingowych z osobami, które były na Twojej stronie internetowej.

LinkedIn Ads

LinkedIn to portal, który stale się rozwija, a liczba kont w tym serwisie z roku na rok znacznie wzrasta. Jednocześnie jako jedyny ze wszystkich portali społecznościowych ma dostęp do szczegółowych danych zawodowych swoich użytkowników, co pozwala na bardzo precyzyjne targetowanie reklam LinkedIn Ads.

Cele reklamowe LinkedIn Ads

Zanim przejdziemy do targetowania warto zwrócić uwagę na dostępne cele reklamowe w tym systemie. Tak, jak w Facebook Ads dzielą się one na trzy kategorie: 

  1. Świadomość,
  2. Zainteresowanie,
  3. Konwersje.

Świadomość pozwala na wykorzystanie celu Świadomość marki, która służy zwiększeniu zasięgu. 

Zainteresowanie umożliwia tworzenie kampanii z celem takim, jak:

  1. Odwiedziny witryny – kierowanie odbiorców na stronę internetową,
  2. Interakcje – zwiększenie liczby polubień, komentarzy i udostępnień pod wpisami,
  3. Wyświetlenia wideo – pokazywanie materiałów filmowych osobom, które mogą je obejrzeć. 

Konwersja natomiast umożliwia wybór celów: 

  1. Generowanie potencjalnych klientów – czyli zdobywanie danych kontaktowych użytkowników,
  2. Konwersja witryny – zachęcanie użytkowników do wykonania konkretnego działania na stronie internetowej,
  3. Kandydaci na ofertę pracy – promowanie oferty pracy.

Targetowanie reklam na LinkedInie

Jak już wspominałam – LinkedIn posiada bardzo dużo danych zawodowych swoich użytkowników, dlatego pozwala tworzyć grupy docelowe reklam według poniższych kryteriów: 

  1. Płeć,
  2. Wiek,
  3. Lokalizacja, 
  4. Język profilu,
  5. Zainteresowania zawodowe, 
  6. Wykształcenie (kierunki studiów, tytuły i stopnie naukowe, uczelnie).
  7. Doświadczenie zawodowe (funkcje, stanowiska, umiejętności, lata doświadczenia, poziomy w hierarchii),
  8. Dane dotyczące pracodawcy (branża, wielkość firmy, nazwa firmy, kategoria firmy). 

LinkedIn Ads również umożliwia tworzenie zaawansowanych kombinacji poprzez uwzględnianie lub wykluczanie niektórych informacji o użytkownikach. 

Dodatkowe opcje targetowania to remarketing (kierowanie reklam do osób, które odwiedziły stronę internetową), tworzenie grup odbiorców poprzez dodawanie list z adresami e-mail oraz tworzenie grup podobnych odbiorców (podobnych do grup, które stworzyliśmy lub wygenerowaliśmy wcześniej).

Formaty reklamowe w LinkedIn Ads

Dostępne formaty reklam na LinkedInie są następujące: 

  1. reklamy tekstowe (wyświetlają się wyłącznie na górze serwisu lub w prawej kolumnie),
  2. reklamy graficzne,
  3. reklamy wideo,
  4. reklamy karuzelowe (można w nich wykorzystać zarówno grafiki, jak i filmy),
  5. reklamy w wiadomościach,
  6. reklamy dynamiczne (łączą w sobie grafiki, teksty oraz informacje o odbiorcy – przykładową reklamę dynamiczną zobaczysz poniżej).

Analityka w LinkedIn Ads

Reklamy LinkedIn Ads tworzymy poprzez menedżera kampanii, który strukturą przypomina menedżera reklam Facebook Ads. Udostępnia on bieżące wyniki kampanii reklamowych z uwzględnieniem takich danych, jak zasięg, CPC, CPM, CTR, koszt konwersji, liczba konwersji, czy koszt potencjalnego klienta. 

Jeśli chcielibyśmy otrzymać więcej informacji, to niestety nie ma takiej możliwości – LinkedIn nie posiada własnego narzędzia analitycznego, które umożliwia tworzenie rozbudowanych raportów.

Możemy jednak skorzystać z LinkedIn Insight Tag, który jest po części odpowiednikiem Pixela Facebooka. To również fragment kodu, który pozwala na uzyskanie informacji, którzy użytkownicy LinkedIna odwiedzają Twoją stronę internetową oraz pozwala na tworzenie grup remarketingowych. LinkedIn Insight Tag ma jedną ogromną przewagę nad Pixelem – pozwala sprawdzić nie tylko ile osób odwiedza stronę internetową, ale również udostępnia ich szczegółowe dane takie, jak:

  1. obowiązki służbowe,
  2. stanowisko,
  3. firma
  4. branża firmy,
  5. poziom w hierarchii użytkownika,
  6. wielkość firmy,
  7. lokalizacja użytkownika. 

Google Ads

Google Ads, dawniej AdWords, to najstarszy i prawdopodobnie największy system reklamowy. Pozwala on nie tylko na wyświetlanie reklam w wyszukiwarce Google, ale również na YouTube oraz ogromnej liczbie stron internetowych i aplikacji, które należą do programu Google AdSense.

Cele reklamowe w Google Ads

Cele reklamowe, które są dostępne w Google Ads to: 

  1. Sprzedaż – zachęcanie odbiorców do zakupu,
  2. Potencjalni klienci – pozyskiwanie kontaktów i zachęcanie odbiorców do wykonania konkretnego działania (np. wypełnienia formularza),
  3. Ruch w witrynie – kierowanie użytkowników na stronę internetową,
  4. Rozważenie zakupu produktu danej marki – zachęcanie użytkowników do zapoznania się z konkretnym produktem lub ofertą, 
  5. Świadomość i zasięg marki – dotarcie z reklamą do możliwie największej liczby osób,
  6. Promowanie aplikacji – zachęcanie do instalacji aplikacji.

Co ciekawe – Google Ads umożliwia także stworzenie kampanii reklamowej bez korzystania z wymienionych wcześniej celów. To z kolei pozwala na stworzenie reklamy krok po kroku i od zera bez proponowanych ustawień lub wymogów ze strony Google Ads. 

Targetowanie reklam Google Ads

Targetowanie reklam w Google Ads wygląda zupełnie inaczej, niż w poprzednich systemach reklamowych i dzieli się na dwie kategorie: 

  1. Kierowanie na odbiorców,
  2. Kierowanie na treść strony.

Kierowanie na odbiorców pozwala na targetowanie reklam biorąc pod uwagę czynniki takie, jak: 

  1. Dane demograficzne – płeć, wiek, lokalizacja posiadanie potomstwa,
  2. Odbiorcy na rynku – to inaczej zainteresowania odbiorców, 
  3. Remarketing – kierowanie reklam do osób, które już odwiedziły Twoją stronę internetową, 
  4. Podobni odbiorcy – rozszerzenie listy remarketingowej o podobne osoby,
  5. Podobne zainteresowania – reklamodawcy, którzy prowadzą kampanie telewizyjne, mogą za pomocą tej kategorii rozszerzyć ich zasięg na internet,
  6. Niestandardowi odbiorcy o podobnych zamiarach – ta opcja pozwala zastosować słowa lub frazy związane z osobami, które najprawdopodobniej wejdą w interakcję z Twoją stroną i dokonają zakupu.

Z kolei kierowanie na treść strony umożliwia zastosowanie poniższych kryteriów: 

  1. Tematy – wybieramy na jakich stronach mają się wyświetlać reklamy, to pozwala kierować daną reklamę jednocześnie na wiele stron o konkretnej tematyce,
  2. Miejsca docelowe – to pozwala na kierowanie reklamy na witryny w sieci reklamowej, które odwiedzają Twoi klienci,
  3. Słowa kluczowe – kierowanie reklam na użytkowników, którzy używają tych samych słów podczas używania wyszukiwarki Google, 
  4. Rozszerzenie na sieć reklamową w sieci wyszukiwania – dzięki tej opcji Google Ads znajdzie odpowiednich użytkowników dzięki połączeniu automatycznego określania stawek z inteligentnym kierowaniem reklam. 

Formaty reklamowe w Google Ads

Jeśli chcesz stworzyć kampanię reklamową Google Ads, to możesz skorzystać z następujących formatów reklamowych: 

  1. reklama tekstowa – wyświetla się, jako jeden z wyników wyszukiwania w Google, 
  2. reklama elastyczna – połączenie reklamy tekstowej i graficznej, reklama sama dopasowuje się do odbiorcy i umiejscowienia, 
  3. reklama graficzna – to przede wszystkim banery widoczne na różnych stronach internetowych,
  4. reklama wideo – możesz z niej skorzystać w ramach serwisu YouTube, 
  5. reklamy produktowe – wyświetlają produkty i podstawowe informacje na ich temat (nazwa, cena).

Analityka w Google Ads

Google Ads w ramach panelu reklamowego umożliwia wgląd do wyników kampanii. Są to dane takie, jak wyświetlenia, zasięg, CPC, CTR, interakcje, czy konwersje. 

Poza tym konto Google Ads można w bardzo prosty sposób połączyć z Google Analytics i tym samym sprawdzać szczegółowe dane dotyczące ścieżek konwersji użytkowników, ich zachowania na stronie internetowej czy nawet transakcji w e-commerce, które pochodzą z Google Ads.

Google Keyword Planner to drugie bardzo ważne i przydatne narzędzie przy prowadzeniu kampanii Google Ads. Targetowanie reklam według słów kluczowych jest bardzo popularnym i skutecznym sposobem dotarcia do odbiorców, jednak ważne jest, aby te frazy były dobrze dobrane do Twojej marki. W tym pomaga właśnie planer słów kluczowych, który przy okazji pokazuje statystyki wyszukiwania konkretnych słów. 

Porównanie systemów reklamowych – Facebook Ads, LinkedIn Ads, Google Ads

Facebook Ads, LinkedIn Ads oraz Google Ads mają wiele cech wspólnych (np. podobne formaty reklamowe, targetowanie reklam według danych demograficznych lub zainteresowań odbiorców, cele reklamowe takie, jak zwiększanie zasięgu lub ruchu na stronie internetowej), ale przede wszystkim każdy z tych systemów ma unikalne możliwości. 

Facebook Ads doskonale wspiera działania marki w mediach społecznościowych oraz buduje jej świadomość – szczególnie dobrze sprawdza się branżach, które prowadzą działania z zakresu B2C i poprzez social media komunikują się bezpośrednio z klientami indywidualnymi. Facebook Ads to tym samym świetny pierwszy punkt styku z marką. LinkedIn Ads bardzo dobrze sprawdza się w kampaniach B2B lub działaniach employer brandingowych albo HRowych – również służy do budowania świadomości marki, ale w innych branżach i obszarach (głównie w komunikacji business to business). Kampanie na LinkedInie także mogą się sprawdzić, jako pierwszy krok na drodze klienta do decyzji zakupowej. Google Ads to z kolei najskuteczniejszy sposób na przekonanie użytkownika do zakupu produktu lub usługi, jeśli jest on już zaznajomiony z marką i tym samym na końcu ścieżki zakupowej. Z drugiej strony może posłużyć, jako narzędzie do budowania zasięgu i świadomości Twojej firmy – na przykład poprzez kampanie reklamowe na YouTube.

Przy wyborze systemu reklamowego warto się zastanowić na jakim etapie ścieżki zakupowej jest aktualnie Twój klient i czego potrzebuje, aby za pomocą odpowiednio dobranych kampanii reklamowych mu to zagwarantować. Właśnie dlatego uważam, że nie powinniśmy wartościować powyższych systemów reklamowych – każdy z nich może pomóc Ci w przekonaniu klienta do zakupu.. Dlatego jeśli chcesz, aby działania reklamowe Twojej marki były skuteczne i wielowymiarowe – wykorzystaj ich potencjał i postaw na strategię reklamową, w której Facebook Ads, LinkedIn Ads i Google Ads będą się uzupełniać i wspólnie realizować Twój cel biznesowy. 

 

Nie wiesz, jak to zrobić? Potrzebujesz pomocy w stworzeniu strategii reklamowej? Zastanawiasz się, czy na pewno wykorzystujesz potencjał kampanii online?

Napisz na biuro@moxie.pl – z przyjemnością pomożemy i przygotujemy dla Ciebie darmowy audyt Twoich reklam w Facebook Ads, LinkedIn Ads lub Google Ads.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Anna Nadolińska

Zajmuje się prowadzeniem mediów społecznościowych, a w MOXIE odkryła, że uwielbia także tworzyć strategie i optymalizować kampanie Social Ads. Jest uzależniona od Instagrama i śledzenia trendów oraz nowych możliwości marketingu internetowego. Prywatnie kocha roślinki, odkrywa nowe miejsca na poznańskiej (i nie tylko!) mapie gastronomicznej oraz szuka inspiracji na kolejne tatuaże.

Pobierz naszego e-booka!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych oraz ustawy z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne w celach marketingowych przez [dane kontaktowe firmy]

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

 

Notice: Undefined index: appearance in /home/moxiepl/public_html/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 478

Notice: Undefined index: appearance in /home/moxiepl/public_html/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 479

Notice: Undefined index: appearance in /home/moxiepl/public_html/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 480

Notice: Undefined index: appearance in /home/moxiepl/public_html/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 481

Notice: Undefined index: appearance in /home/moxiepl/public_html/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 482

Notice: Undefined index: appearance in /home/moxiepl/public_html/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 483

Notice: Undefined index: appearance in /home/moxiepl/public_html/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 484

Notice: Undefined index: appearance in /home/moxiepl/public_html/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 485

Notice: Undefined index: appearance in /home/moxiepl/public_html/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 486

Notice: Undefined index: appearance in /home/moxiepl/public_html/wp-content/plugins/freshmail-integration/src/Plugin/Newsletter/Freshmail.php on line 487