Maj 22, 2019 Anna Nadolińska

Co to znaczy, że jesteśmy kreatywni?

Hermann Vaske, twórca filmu “Dlaczego jesteśmy kreatywni?”, spędził 30 lat życia na zadawaniu swoim rozmówcom tytułowego pytania. Nagrał około 50 odpowiedzi różnych osób, które są powszechnie uznawane za kreatywne – byli wśród nich przedstawiciele świata filmu, artyści, muzycy, politycy, a także naukowcy. Nietrudno się domyślić, że ostatecznie Vaske nie otrzymał jednej, uniwersalnej odpowiedzi, a kwestia pochodzenia kreatywności pozostała nierozstrzygnięta.

Kreatywny czyli jaki?

Jednak, skoro nie wiemy dlaczego jesteśmy kreatywni, to warto zastanowić co to w ogóle oznacza. Każda osoba pracująca w agencji marketingowej na pewno powiedziała o sobie lub usłyszała od innych, że jej praca jest kreatywna. A czy przedstawiciele innych branż też to słyszą? Nie sądzę, ponieważ kreatywność często łączymy z czymś abstrakcyjnym, niefizycznym i trochę oderwanym od rzeczywistości.

Jest to bardzo krzywdzące przekonanie, ponieważ kreatywność pochodzi od łacińskiego słowa creatus, czyli twórczy, co oznacza, że wystarczy tworzyć, aby być kreatywnym. Nie ma znaczenia, czy rzeczą przez nas stworzoną jest slogan reklamowy, tabelka w Excelu pełna formuł czy ceramiczny wazon. Kreatywność to tworzenie.

Jesteś Innowatorem czy Producentem?

Adobe stworzyło interesujący quiz, dzięki któremu możemy sprawdzić jaki jest nasz kreatywny typ osobowości – czy częściej podchodzimy do spraw analitycznie, jesteśmy wizjonerami i wszędzie widzimy potencjał lub czy mamy naturę myśliciela. Oczywiście nie jest to rzetelny test psychologiczny, ale może nam pomóc uzmysłowić sobie, że kreatywność przybiera naprawdę różne formy.

Typy zaproponowane przez autorów testu to Artysta, Myśliciel, Twórca, Producent, Marzyciel, Innowator oraz Wizjoner. Ten ostatni to mój typ, który charakteryzuje się tym, że jest pełen wielkich pomysłów oraz widzi wszędzie potencjał i możliwości.

żródło: https://mycreativetype.com/

 

Najciekawszą rzeczą, którą pokazał mi ten quiz jest to, jak bardzo się różnimy mimo określania się tym samym słowem. W MOXIE każda osoba, która zrobiła test miała inny wynik. Mimo pracy w tej samej branży i przy tych samych projektach patrzymy na sprawy inaczej – dostrzegamy inne szanse oraz zagrożenia mimo identycznej sytuacji wyjściowej. To bardzo duża wartość dla zespołu, gdy Wizjoner ma przy sobie Myśliciela, który potrafi go sprowadzić na ziemię i przedstawić swoją perspektywę.

Czy kreatywność jest jeszcze ważna?

Skoro każdy z nas może być kreatywny na swój osób, to powinniśmy się zastanowić czy kreatywność jest jeszcze jakąkolwiek wartością – na przykład dla marketingu. Czy w dobie pogoni za wynikami jest to nadal istotne? Czy mając tyle narzędzi marketingowych, formatów reklamowych lub ciekawych case studies możemy się jeszcze czymkolwiek wyróżnić i czy potrzebujemy kreatywności?

Oczywiście, że tak. Kreatywność nie jest jedyną cechą warunkującą dobrą i skuteczną kampanię reklamową lub strategię komunikacji. Sama znajomość narzędzi lub możliwości kanałów marketingowych również nie gwarantuje sukcesu. Dopiero połączenie tych elementów pozwala na stworzenie wizerunku marki, który odbiorcy pokochają lub kreacji, która będzie generować dobre wyniki. Dlatego warto pamiętać, że kreatywność nie gwarantuje nam sukcesu, ale również że niewiele bez niej osiągniemy.

 

, , , , , , , , , ,

Anna Nadolińska

Zajmuje się prowadzeniem mediów społecznościowych, a w MOXIE odkryła, że uwielbia także tworzyć strategie i optymalizować kampanie Social Ads. Jest uzależniona od Instagrama i śledzenia trendów oraz nowych możliwości marketingu internetowego. Prywatnie kocha roślinki, odkrywa nowe miejsca na poznańskiej (i nie tylko!) mapie gastronomicznej oraz szuka inspiracji na kolejne tatuaże.