SOCIAL MEDIA, STRATEGIA KOMUNIKACJI, SZKOLENIA

MOXIE - BLOG

Agencja Kreatywna z Poznania
Czytaj

Podsumowanie tygodnia nr 25

Witajcie w cotygodniowym podsumowaniu na blogu MOXIE. W każdy piątek będziemy prezentować Wam najciekawsze naszym zdaniem newsy na temat tego, co nas najbardziej interesuje, czyli marketingu, technologii oraz społeczeństwa.

Jesteście gotowi na moc inspiracji? To zaczynamy!

Arieta Prusak: Facebook ogłasza wprowadzenie własnych płatności online z poziomu Messengera i What’s App z wykorzystaniem kryptowaluty Libra. Funkcjonalność ma wejść na rynek już w 2020 roku. Facebook jest jednym z wielu interesariuszy. W projekt bowiem weszło ponad 20 firm, które łącznie zainwestowały w Libę ok. 10 mln dolarów. Wśród nich są m.in. Mastercard, PayPal, PayU, Ebay, Uber czy Spotify, VISA.

źródło: materiały prasowe

Dowiedz się więcej

 

Ania Nadolińska: Wakacje nie są beztroskim czasem dla wszystkich dzieci. Często to trudny moment dla najmłodszych, którzy nie mają dokąd uciec, gdy ich dom jest pełen problemów. SOS Wioski Dziecięce zwracają na to uwagę w nowej kampanii społecznej zatytułowanej “Problemy dorosłych to ciężar dla dzieci”. Bardzo cieszę się, że taki trudny i ważny temat został podjęty.

Dowiedz się więcej

 

Bartek Skubiszewski: W zeszły weekend premierę miała najnowsza płyta Madonny zatytułowana „Madame X”. To już 14. album studyjny artystki, na który fani musieli czekać aż 4 lata. Inspiracją była Portugalia, w której Madonna mieszkała tworząc nową płytę. Krążek składa się z aż 18 utworów!
Tym razem Madonna zabiera nas w muzyczną podróż po całym świecie. Zaczynając od latynoskich klimatów w „Medellin”, zahaczając o afrykę w utworze „Batuka” i kończąc na Jamajce z utworem „Future” w klimacie reggae. Jednym z moich ulubionych kawałków z tej płyty jest Faz Gostoso w kolaboracji z brazylijską artystką Anittą. Koniecznie musicie go przesłuchać!

 

Darek Jeleniewski: Uber i Volvo ogłosili niedawno, że z ich współpracy powstał model auta XC90. Jest to autonomiczne hybrydowe auto, które za chwile ma być wykorzystywane przez Ubera do przewozu osób bez udziału kierowcy. Na tą chwile auta mają być testowane w Pittsburghu, a zamawiane przez klientów przewozy będą nadzorowane przez inżynierów znajdujących się w pojeździe w trakcie jazdy.  Podoba mi się, że Uber rewolucjonizuje powoli system transportu oraz dostaw i wdraża nowe pomysły na rynek, które z początku nie wydawały się realne.

Dowiedz się więcej

 

Ola Piesiak: 4 projekty z Polski na Cannes Lions 2019 walczą o Lwy – prestiżowe nagrody w świecie marketingu. “Niezniszczalna tęcza” z 4 nominacjami, “Ostatni Twój Weekend” z 3, “Facing Emotions” marki Huawei oraz “Święty Florian da Ci znak”, które otrzymały po 1 nominacji. Moim zdaniem miejsce tych kampanii na shortlistach jest jak najbardziej zasłużone. Wyjątkowe wrażenie zrobiło na mnie wideo dotyczące kampanii “Niezniszczalna tęcza” i zszokowała informacja, że Polska jest drugim pod względem homofobii krajem w Unii Europejskiej. Wielkie brawa dla marki Ben&Jerry’s za poruszenie tego bardzo ważnego w Polsce tematu i przeciwstawienie się nienawiści na tle orientacji seksualnej! Polecam wszystkim obejrzenie materiałów dotyczących nominowanych kampanii!

Dowiedz się więcej

 

Jakie działania marketingowe są skuteczne w gastronomii?

Branża gastronomiczna to jedna z niewielu branż w Polsce, która od ponad dekady co roku notuje wzrost. W 2010 r. generowała prawie 22 miliardy złotych przychodu, a w 2017 r. już prawie 40 miliardów złotych. Dynamiczny rozwój przejawia się także w coraz większej liczbie lokali. Konkurencja jest ogromna, to fakt. Jak zatem przebić się przez nią i przekonać do odwiedzin potencjalnych gości?

Wielu restauratorów na to pytanie odpowiada: dobra kuchnia, ona sama się obroni. Niewątpliwie kuchnia jest sercem restauracji. Menu oraz całokształt oferty muszą być na najwyższym poziomie, smaczne, przemyślane i co najważniejsze: muszą odpowiadać grupie docelowej, czyli gościom, na których najbardziej Ci zależy. Właściwy koncept to połowa sukcesu. Jego przygotowanie i realizacja nierzadko pochłania mnóstwo czasu, energii i pieniędzy. Bardzo dobry szef kuchni, ciekawe menu, oryginalne wnętrze, zaangażowana załoga – wydaje się, że wszystko jest tak, jak powinno być. A jednak nie ma tylu gości, ilu chcesz. Dlaczego? Bardzo często jest tak, dlatego że nie przywiązujesz odpowiedniej wagi do marketingu i komunikacji swojej marki.

Stwórz strategię komunikacji

To fundament dla Twoich działań marketingowych i komunikacyjnych. Dzięki niej Twoja marka będzie spójna i będzie zawsze trafiać dokładnie do tych gości, na których Ci zależy. Strategia komunikacji musi zawierać szczegółowy opis persony, czyli konkretnej osoby, do której będziesz „mówić”. Przedstaw także najważniejsze wyróżniki swojej restauracji, które będziesz podkreślać w komunikacji. Określ emocje, jakie chcesz wywoływać. Warto również stworzyć moodboard, czyli wizualny obraz swojej marki, do którego będziesz wracać.

źródło: Pinterest

Wybierz odpowiednie kanały komunikacji

Jak pokazują wyniki raportu „Polska na Talerzu 2018” głównym źródłem informacji o lokalach gastronomicznych jest internet. To tam musisz komunikować się przede wszystkim.

A gdzie dokładnie?

Minimum to:

  • profil na Instagramie – w branży gastronomicznej Instagram przede wszystkim!
  • profil na Facebooku
  • Social Ads, czyli płatna reklama na Facebooku i Instagramie (nie ograniczaj się tylko do promowania postów!)
  • Google Ads – reklama w wyszukiwarce i na stronach w sieci Google
  • YouTube Ads – płatna reklama na YouTube
  • Google Maps, czyli wizytówka w Google – pamiętaj, że nie wystarczy ją mieć, musisz nią zarządzać – dbać o zdjęcia i odpowiedzi na opinie!
  • profil na TripAdvisor, o którego jakość również będziesz dbać!

Przewagą internetowych kanałów komunikacji jest niewątpliwie to, że nadal są stosunkowo niskobudżetowe, a ich skuteczność możesz dokładnie zmierzyć i przeanalizować. Pozwalają na ścisłe określenie grupy docelowej, więc docierasz z informacją o lokalu dokładnie do tych osób, do których chcesz. Przede wszystkim jednak jesteś tam, gdzie Twoi potencjalni goście, którzy właściwie nie przestają być online.

Działaj systematycznie i zgodnie ze strategią

Pamiętaj, że bardzo istotną kwestią jest to, w jaki sposób będziesz prowadzić działania marketingowe i czy odpowiednio wykorzystasz potencjał internetowych kanałów komunikacji. Zadbaj o jakość tego, co robisz, o to, żeby się wyróżnić, ale działaj w sposób spójny, zaplanowany i przemyślany, a także: regularny! Ustalaj cele, systematycznie analizuj dostępne statystyki i sprawdzaj, które działania przynoszą najlepsze efekty. Bardzo często zaglądaj do strategii, aby nie zboczyć z wytyczonego kierunku.

Podsumowanie tygodnia nr 24

Witajcie w cotygodniowym podsumowaniu na blogu MOXIE. W każdy piątek będziemy prezentować Wam najciekawsze naszym zdaniem newsy na temat tego, co nas najbardziej interesuje, czyli marketingu, technologii oraz społeczeństwa.

Jesteście gotowi na moc inspiracji? To zaczynamy!

Arieta Prusak: Instagram planuje wprowadzić nową usługę “Paid Partnership”, dzięki której marki zyskają możliwość promocji postów dotyczących ich produktów na kontach influencerów (również wśród osób, które nie śledzą konta influencera). To świetne rozwiązanie, które umożliwi promocję contentu a także dokładniejszą analizę działań reklamowych na tej platformie. Czekamy na zmiany!

źródło: nowymarketing.pl

Dowiedz się więcej

 

Aga Gębska: Kanadyjski East West Market, aby zniechęcić swoich klientów do korzystania z jednorazowych foliówek, oferuje jedynie egzemplarze z kompromitującymi napisami. Jakkolwiek odstraszające nie byłyby teksty, mają one dość atrakcyjną formę typografii z lat 70 i 80. Tym sposobem firma stworzyła “hipsertski” gadżet. W tym samym czasie tajlandzki supermarket Rimping pakuje produkty w liście bananowca.

źródło: East West Market

Dowiedz się więcej

 

Ania Nadolińska: Biedronka wprowadza papierową torbę, która w 50% pochodzi z recyklingu. Co więcej – część przychodów z toreb trafia do Banków Żywności. Poza tym marka rozwija swój system przekazywania niesprzedanej, ale nadającej się do spożycia żywności. Uważam, że to bardzo dobry krok w kierunku większego dbania o środowisko i zachęcania do tego społeczeństwa 🙂

źródło: Biedronka

Dowiedz się więcej

 

Bartek Skubiszewski: Chanel chce zrezygnować ze szkodliwych chemikaliów używanych do produkcji swoich ubrań naturalnym jedwabiem. Płynne białko jedwabne może zastąpić toksyczne środki zapobiegające mechaceniu się kaszmiru oraz polepszyć jakość innych materiałów jak nylon czy poliester. Jest to duży krok w stronę zrównoważonej mody. Warto wspomnieć, że to nie pierwsze ekologiczne działanie marki. Chanel rok temu zamienił plastik na biodegradowalny materiał idealny do tworzenia opakowań oraz zrezygnował z używania skór egzotycznych.

Dowiedz się więcej

 

Darek Jeleniewski: Nike zaprezentowało swoją nową kolekcję butów i ciuchów, w których wykorzystali motywy serialu Stranger Things. Kampania rozpoczęła się jakiś czas temu wrzuceniem do sieci video z datą z roku 1985, na którym widać odjeżdżającą ciężarówkę – jednocześnie pojawiły się plakaty informujące o zaginionej paczce. Teraz Nike ujawniło zawrtość owej paczki. Klasyczne buty z lat 80 jak Blazer czy Cortez, które cały czas są modne, wiec kolekcja na pewno nie jest kierowana tylko dla fanów serialu Netflixa. Jednocześnie Nike wypuszcza te same modele butów w amerykańskich barwach. Kolekcja powinna dobrze się przyjąć, świetnie przeprowadzona kampania, 3 sezon serialu za chwilę się pojawi, a buty w kolorach USA wylądują na półkach chwile przed amerykańskim dniem niepodległości.

źródło: news.nike.com

Dowiedz się więcej

 

Ola Piesiak: Zakupy z dostawą do…LODÓWKI? Walmart sprawdza właśnie w trzech amerykańskich miastach opcję “InHome Delivery”, czyli dostarczenie produktów pod nieobecność mieszkańców prosto do ich domu. Specjalna aplikacja i inteligentny zamek, który pozwoli kurierowi na wejście oraz przenośna kamera zamontowana na dostawcy – wszystko po to, aby zapewnić zamawiającym poczucie bezpieczeństwa. Czy w Polsce takie rozwiązanie znalazłoby fanów? Myślę, że przed nami jeszcze długa droga 😉

Dowiedz się więcej

Podsumowanie tygodnia nr 23

Witajcie w cotygodniowym podsumowaniu na blogu MOXIE. W każdy piątek będziemy prezentować Wam najciekawsze naszym zdaniem newsy na temat tego, co nas najbardziej interesuje, czyli marketingu, technologii oraz społeczeństwa.

Jesteście gotowi na moc inspiracji? To zaczynamy!

Arieta Prusak: Po tym, jak modelka Kinsley Wolansky wbiegła na murawę podczas Finału Ligii Mistrzów w niecałe 24 godziny zdobyła 2 mln followersów na Instagramie. Straciła konto na kolejne 2 dni, a jej “występ” szacowany jest na ponad 3 mln dolarów ekwiwalentu reklamowego. Pozostaje nam odpowiedzieć sobie na pytanie, co jeszcze można zrobić w pogoni za like’ami na Instagramie.

źródło: twitter.com/darrenrovell

Dowiedz się więcej

 

Aga Gębska: Matchbox i Mercedes Benz przygotowały kampanię “No Limits”. W zaaranżowanym eksperymencie pokazują, że inspirujący przykład może zmienić stereotypowe wybory dzieci. W tym wypadku dziewczynki, po obejrzeniu filmu o Ewy Rosqvist – pierwszej kobiety, która wygrała Grand Prix Argentyny, zmieniają pierwotnie wybrane zabawki na samochody (wzorowane na modelu, w którym Ewy wygrała wyścig – Mercedes-Benz 220 SE) Dziewczynki nie tylko zaczynają bawić się nimi, ale zmieniają też sposób mówienia.

Wydają się pewniejsze siebie. Ten zgrabnie zrealizowany film reklamowy wywoła pewnie refleksję u niejednego rodzica.

Dowiedz się więcej

 

Ania Nadolińska: OLX w najnowszej kampanii postanowił zmierzyć się z ważnym tematem – kulturą w sieci. Pierwszy spot został udostępniony 4 czerwca i uważam, że zarówno humor, treść, jak i cała jego bezpośrednia forma jest strzałem w 10!

Tysiące udostępnień w pierwszych godzinach od premiery pokazują, że to nie tylko moje zdanie, a materiał jest idealnie dopasowany do grupy docelowej. Nie mogę się doczekać pozostałych filmów z tej serii 🙂

Dowiedz się więcej

 

Bartek Skubiszewski: Czy jest osoba, która nie zna torebki Birkin od marki Hermes? To najbardziej popularny i pożądany model torebki w historii mody. Marzą o niej kobiety na całym świecie. Żeby ją zdobyć trzeba zapisać się na długie listy oczekujących. Ceny wahają się od 10 tysięcy dolarów. W tym tygodniu jedna z torebek Hermes została sprzedana podczas licytacji w Hongkongu za 208 tysięcy dolarów! Model ten pochodzi z limitowanej linii So Black i wykonany jest ze skóry krokodyla.

Dowiedz się więcej

 

Darek Jeleniewski: W tym tygodniu odbyła się konferencja Xiaomi, które zaskoczyło nowinką technologiczną, jaką jest aparat ukryty pod wyświetlaczem. Pozwoli to na pełne wykorzystanie przedniej części telefonu, nie wydzielając dodatkowego miejsca na aparat. Chińska firma na prezentacji wyjaśniła, że sekretem przy takim rozwiązaniu jest zastosowanie przezroczystego wyświetlacza.

Czekam na pierwszy model telefonu z tym rozwiązaniem. Ciekawe też jak zareagują inne firmy na tą nowość, szczególnie Samsung oraz Apple, które także miało swoją konferencję w tym tygodniu, ale aż tak nie zaskoczyło swoimi pomysłami.

źródło: materiały prasowe

Dowiedz się więcej

 

Ola Piesiak: Wnętrze rodem z “Przyjaciół”, “Simpsonów” i “Stranger Things” – IKEA spełnia marzenia serialowych maniaków 🙂 A właściwie umiejętnie przedstawia swoje produkty w określonym kontekście (już nie pierwszy raz!), tym razem wykorzystuje niesłabnący hype na seriale. Jestem wielką fanką “Friendsów” i uśmiech od razu pojawił się na mojej twarzy. W punkt!

Dowiedz się więcej

 

Podsumowanie tygodnia nr 22

Witajcie w cotygodniowym podsumowaniu na blogu MOXIE. W każdy piątek będziemy prezentować Wam najciekawsze naszym zdaniem newsy na temat tego, co nas najbardziej interesuje, czyli marketingu, technologii oraz społeczeństwa.

Jesteście gotowi na moc inspiracji? To zaczynamy!

Arieta Prusak: Decyzja Amerykańskiego rządu o wpisaniu Huawei na czarną listę podmiotów objętych restrykcjami handlowymi sprawiła, że Google, Intel i inni zmuszeni są zerwać umowy z marką (która już ogłosiła swoją wersję Androida), a jak to przekłada się na Polski rynek? Masowe zwroty towaru i spekulacje na temat tego, która marka przejmie 30% sprzedaży polskich operatorów telefonii komórkowej. Jako użytkowniczka Apple, a jednocześnie przeciwniczka amerykańskiej polityki cały czas liczę na to, że markę Huawei da się jeszcze uratować.

źródło: bbc.com

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

 

Ania Nadolińska: Netflix słynie z nieszablowych pomysłów na promocję swoich produkcji, a moją ulubioną akcją niezmiennie jest kampania promująca piąty sezon serialu BoJack Horseman. Jednak ostatnio amerykańska platforma postanowiła wykorzystać bardzo nietypowy dla siebie kanał komunikacji, jakim jest portal Pracuj.pl. Za jego pomocą opublikowana została oferta pracy na stanowisko Specjalisty ds. Manipulacji, które nawiązuje do charakteru głównej bohaterki nowej produkcji Netflixa, czyli What/If. Brawo za kreatywne podejście do tematu! Ciekawa jestem czym jeszcze zostaniemy zaskoczeni w najbliższym czasie, bo kilka dużych serialowych premier cały czas przed nami 😉

źródło: nowymarketing.pl

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

 

Bartek Skubiszewski: Sonia Szóstak została autorką zdjęć do najnowszej kampanii domu mody Balmain. Sonia jest jedną z najzdolniejszych polskich fotografek młodego pokolenia. Na swoim koncie ma już sesję dla takich magazynów jak Vogue, L’Officiel, Numéro czy Porter Magazine. Tym razem do jej listy osiągnięć dołącza Balmain. Polka została zaproszona do współpracy przez samego dyrektora kreatywnego marki – Oliviera Rousteinga. Efektem kolaboracji polskiej fotografki i domu mody jest rockowa kampania akcesoriów, której twarzą została Cara Delevingne.

źródło: fpiec.pl

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

 

Ola Piesiak: McDonalds buduje ule! Udowadniają, że naprawdę rozumieją, na czym polega CSR i chwała im za to działanie! Nic tylko zwiększać jego skalę 🙂 Przy tej okazji Agencja Reklamowa Nord DDB stworzyła ul w postaci miniatury restauracji McDonalds – bardzo dobry materiał na viral i nagłośnienie tematu. Ku inspiracji!

źródło: nowymarketing.pl

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

 

Zuza Kubicka: Gdy w 2018 roku, Instagram wprowadził IGTV, czyli funkcję umożliwiającą publikację długoformatowego pionowego wideo, prognozy popularności były niesamowicie pozytywne. Sugerowano, że nowa formuła może stanowić zagrożenie dla YouTube oraz, że format pionowego contentu wideo jest przyszłością mediów społecznościowych. Obecne realia odbiegają jednak od tej wizji. Instagram ostatecznie przełamał się, dodając opcję publikacji i oglądania filmów w poziomie. Jednak ma jeszcze daleką drogę, aby dorównać portalom-gigantom w sektorze publikacji filmów online. Jest często krytykowany przez twórców, ponieważ dla contentu publikowanego na IGTV nadal nie ma opcji monetyzacji.

źródło: digiday.com

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Podsumowanie tygodnia nr 21

Witajcie w cotygodniowym podsumowaniu na blogu MOXIE. W każdy piątek będziemy prezentować Wam najciekawsze naszym zdaniem newsy na temat tego, co nas najbardziej interesuje, czyli marketingu, technologii oraz społeczeństwa.

Jesteście gotowi na moc inspiracji? To zaczynamy!

Arieta Prusak: Podcasty rosną w siłę (wiadomo o tym od ponad roku), ale obecnie następuje prawdziwy przełom. Spotify coraz bardziej promuje podcasty w swojej aplikacji i jaki jest skutek? Najczęściej wybieraną “podcastową” platformą w Polsce jest właśnie Spotify. Jako wielka fanka tej aplikacji oraz podcastów zacieram ręce z radości 🙂

źródło: własne

Dowiedz się więcej

 

Aga Gębska: Ze świata “guilty pleasures”. W czasie kiedy trwa już 17. sezon amerykańskiego “Project runway”, Netflix produkuje własne show dla projektantów mody – “Next in Fashion”. Ma być emitowany w 2020 roku. Kilka dni temu na Instagramie programu pojawiły się pierwsze posty. Czy są jeszcze miłośnicy talent shows?

źródło: independent.co.uk

Dowiedz się więcej

 

Ania Nadolińska: Ruszyła akcja “Bez spiny jem rośliny” twórców RoślinnieJemy. To pierwsza kampania outdoorowa zachęcająca do spożywania mniejszej ilości mięsa. Organizatorzy akcji przygotowali także przewodnik po wegańskich produktach w sieciowych sklepach, który dostępny jest na: https://roslinniejemy.org/zakupy i pomoże w przygotowaniu szybkich, smacznych oraz niedrogich roślinnych posiłków.

To świetna akcja nie tylko dlatego, że powinniśmy przestać jeść mięso dla dobra naszej planety, ale także ze względu na swobodny język, który nic nikomu nie narzuca i zachęca do małych kroków we własnym tempie. Myślę, że taka postawa może pomóc przekonać do zmiany także zagorzałych mięsożerców.

źródło: RoślinnieJemy

Dowiedz się więcej

 

Darek Jeleniewski: W Baku odbędzie się finał Ligi Europy między Arsenalem i Chelsea. Mkhitaryan nie zagra w tym meczu ze względów politycznych – jest Ormianinem, a obywatele tego kraju nie mogą przyjeżdżać do Azerbejdżanu. Respect to jedna z kampanii UEFA, która w tym przypadku chyba nie ma znaczenia, ponieważ polityka wygrała ze sportem. Sytuacja piłkarza była znana już, gdy Arsenal zapewniał sobie kolejne awanse, ale działaczom zmiana miejsca z finansowego punktu widzenia się nie opłacała. Baku to jedno z najszybciej rozwijających się miast na świecie, gdzie są bardzo duże pieniądze. a niedawno powstał też nowoczesny stadion.

Mkhitaryan może nie jest najlepszym piłkarzem swojej drużyny, ale rozgrywał mecze we wcześniejszej fazie pucharu, wywalczył z drużyną awans, a nie zagra w finale przez obawę o swoje życie. #Respect is everything, a może w tym wypadku pieniądze?

Dowiedz się więcej

 

Ola Piesiak: Tryb ciszy w Uberze. Na razie testowany w Stanach Zjednoczonych w przejazdach premium Uber Black oraz Uber Black SUV. Pasażerowie mają do wyboru 3 możliwości: “Preferuję ciszę”, “Chętnie porozmawiam” oraz “Bez preferencji”. Przesada? Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto nigdy nie zapragnął, aby kierowca przestał mówić 😉 Ciekawi mnie, jak wielu Polaków byłoby w stanie dodatkowo zapłacić za taką opcję.

źródło: bankier.pl

Dowiedz się więcej

 

Zuza Kubicka: Marks & Spencers wprowadzi wirtualne przymierzalnie, oparte na skanowaniu 3D opracowanym przez firmę Texel. Dzięki narzędziu zarówno klienci odwiedzający sklep, jak i ci korzystający ze specjalnej aplikacji, będą mogli sprawdzić jak dany produkt czy dany rozmiar leżałby na ich ciele, bez konieczności przymierzenie ubrań w sklepie. Obecnie, 18 procent całej sprzedaży firmy pochodzi z e-commerce, a odsetek ten ma zwiększyć się do 30 procent w roku 2022.

Nie dziwi więc, że brytyjska marka dąży do tego, aby stać się wiodącą siecią w Wielkiej Brytanii pod względem rozwiązań cyfrowych. Wirtualna przymierzalnie miałaby usprawnić sprzedaż online oraz zmniejszyć ilość zwrotów. Efekty będziemy mogli ocenić już za pół roku.

 

źródło: facebook.com/texelinc

Dowiedz się więcej

Co to znaczy, że jesteśmy kreatywni?

Hermann Vaske, twórca filmu “Dlaczego jesteśmy kreatywni?”, spędził 30 lat życia na zadawaniu swoim rozmówcom tytułowego pytania. Nagrał około 50 odpowiedzi różnych osób, które są powszechnie uznawane za kreatywne – byli wśród nich przedstawiciele świata filmu, artyści, muzycy, politycy, a także naukowcy. Nietrudno się domyślić, że ostatecznie Vaske nie otrzymał jednej, uniwersalnej odpowiedzi, a kwestia pochodzenia kreatywności pozostała nierozstrzygnięta.

Kreatywny czyli jaki?

Jednak, skoro nie wiemy dlaczego jesteśmy kreatywni, to warto zastanowić co to w ogóle oznacza. Każda osoba pracująca w agencji marketingowej na pewno powiedziała o sobie lub usłyszała od innych, że jej praca jest kreatywna. A czy przedstawiciele innych branż też to słyszą? Nie sądzę, ponieważ kreatywność często łączymy z czymś abstrakcyjnym, niefizycznym i trochę oderwanym od rzeczywistości.

Jest to bardzo krzywdzące przekonanie, ponieważ kreatywność pochodzi od łacińskiego słowa creatus, czyli twórczy, co oznacza, że wystarczy tworzyć, aby być kreatywnym. Nie ma znaczenia, czy rzeczą przez nas stworzoną jest slogan reklamowy, tabelka w Excelu pełna formuł czy ceramiczny wazon. Kreatywność to tworzenie.

Jesteś Innowatorem czy Producentem?

Adobe stworzyło interesujący quiz, dzięki któremu możemy sprawdzić jaki jest nasz kreatywny typ osobowości – czy częściej podchodzimy do spraw analitycznie, jesteśmy wizjonerami i wszędzie widzimy potencjał lub czy mamy naturę myśliciela. Oczywiście nie jest to rzetelny test psychologiczny, ale może nam pomóc uzmysłowić sobie, że kreatywność przybiera naprawdę różne formy.

Typy zaproponowane przez autorów testu to Artysta, Myśliciel, Twórca, Producent, Marzyciel, Innowator oraz Wizjoner. Ten ostatni to mój typ, który charakteryzuje się tym, że jest pełen wielkich pomysłów oraz widzi wszędzie potencjał i możliwości.

żródło: https://mycreativetype.com/

 

Najciekawszą rzeczą, którą pokazał mi ten quiz jest to, jak bardzo się różnimy mimo określania się tym samym słowem. W MOXIE każda osoba, która zrobiła test miała inny wynik. Mimo pracy w tej samej branży i przy tych samych projektach patrzymy na sprawy inaczej – dostrzegamy inne szanse oraz zagrożenia mimo identycznej sytuacji wyjściowej. To bardzo duża wartość dla zespołu, gdy Wizjoner ma przy sobie Myśliciela, który potrafi go sprowadzić na ziemię i przedstawić swoją perspektywę.

Czy kreatywność jest jeszcze ważna?

Skoro każdy z nas może być kreatywny na swój osób, to powinniśmy się zastanowić czy kreatywność jest jeszcze jakąkolwiek wartością – na przykład dla marketingu. Czy w dobie pogoni za wynikami jest to nadal istotne? Czy mając tyle narzędzi marketingowych, formatów reklamowych lub ciekawych case studies możemy się jeszcze czymkolwiek wyróżnić i czy potrzebujemy kreatywności?

Oczywiście, że tak. Kreatywność nie jest jedyną cechą warunkującą dobrą i skuteczną kampanię reklamową lub strategię komunikacji. Sama znajomość narzędzi lub możliwości kanałów marketingowych również nie gwarantuje sukcesu. Dopiero połączenie tych elementów pozwala na stworzenie wizerunku marki, który odbiorcy pokochają lub kreacji, która będzie generować dobre wyniki. Dlatego warto pamiętać, że kreatywność nie gwarantuje nam sukcesu, ale również że niewiele bez niej osiągniemy.

 

Podsumowanie tygodnia nr 20

 

Witajcie w cotygodniowym podsumowaniu na blogu MOXIE. W każdy piątek będziemy prezentować Wam najciekawsze naszym zdaniem newsy na temat tego, co nas najbardziej interesuje, czyli marketingu, technologii oraz społeczeństwa.

Jesteście gotowi na moc inspiracji? To zaczynamy!

Arieta Prusak: Przed nami ostatni odcinek finałowego sezonu Gry o Tron, a po ostatnim zatytułowanym “Queen of ashes”, który obejrzała rekordowa liczba ponad 18 milinów widzów, powstała petycja z wnioskiem o remake ostatniego sezonu. Co może być tego powodem w świetnym artykule komentuje Vice.

źródło: HBO

Dowiedz się więcej

 

Aga Gębska: Marka H&M zauważyła i postanowiła wykorzystać różnorodność oraz naturalny wygląd kobiecych ciał. W tegorocznej kampanii kostiumów kąpielowych nie wszystkie modelki prezentowały wypracowany brzuch w rozmiarze 34. Marka zrezygnowała też z agresywnego retuszu, pozostawiając na skórze modelek rozstępy, znamiona i „pomarańczową skórkę”.

Choć trend body positivity trwa już od jakiegoś czasu, wykorzystanie go przez takiego giganta daje poczucie, że branża mody zmienia się naprawdę. Czy ktoś pamięta jeszcze czego dotyczy ciąg liczb 90-60-90?

źródło: materiały prasowe H&M

Dowiedz się więcej

 

Ania Nadolińska: Brytyjski oddział IKEA zaprezentował nową kolekcję Lagom, którą chce zachęcić do upcyklingu, czyli przetwarzania odpadów i robienia z nich nowych, użytecznych przedmiotów. Marka kolejny raz pokazuje jak ważna jest dla niej ochrona środowiska i zachęca do kreatywnego wykorzystania rzeczy, których już nie potrzebujemy.

Moim zdaniem to kolejny dowód na to, że IKEA śledzi trendy, wie jakie tematy są lub powinny być ważne dla jej klientów i potrafi to świetnie wykorzystać do budowania swojego wizerunku.

źródło: materiały prasowe IKEA

Dowiedz się więcej

 

Bartek Skubiszewski: Louis Vuitton zaprezentował kolekcję Cruise na rok 2020. Całe wydarzenie odbyło się na lotnisku JFK w Nowym Jorku. Wizja Cruise 2020 jest osadzona w przyszłości, dlatego projektant chciał aby kolekcja była futurystyczna. Udało mu się!

Uważam, że najciekawszym elementem całego pokazu były torebki. Szczególnie te klasyczne modele, które zostały wzbogacone o ledowe ekrany (te same, które wykorzystuje się w smartfonach) o rozdzielczości 1940 x 1440. Aktualnie są to jeszcze tylko prototypy. Torebki, które trafią do sprzedaży będą łączyć się z WiFi oraz będą posiadać dostęp do specjalnej platformy LV. Długoterminowym celem Louis Vuitton jest zatarcie różnic między torebką, a smartfonem. 

Dowiedz się więcej

 

Darek Jeleniewski: Ogłoszono zwycięzcę konkursu Chivas Venture 2019 dla start-upów zaangażowanych społecznie. Wygrała meksykańska firma Xilinat zajmująca się przetwarzaniem odpadów rolniczych w naturalne zamienniki cukru, który ma smak jak zwykły cukier, ale jest niskokaloryczny i może być spożywany przez cukrzyków. Na podium znalazła się też polska firma Syntoil, która opracowała ekologiczną metodę utylizacji zużytych opon (rocznie na świecie zużywa się ponad miliard sztuk). Metoda ta pozwala niemalże w 100% przywrócić materiał do obiegu.

Konkurs ten pokazuje oraz zachęca, aby przedsiębiorcy szukali i wykorzystywali innowacyjne rozwiązania, które będą miały wpływ na naszą planetę i społeczeństwo, co na przykładzie tych firm widzimy, że się dzieje, a z finansowego punktu widzenia, takim firmom też się to opłaca.

źródło: materiały prasowe Chivas Venture 2019

Dowiedz się więcej

 

Ola Piesiak: Coca – Cola ingeruje w badania naukowe – tak wynika z analizy przedstawionej na łamach “Journal of Public Health Policy”. Korporacja współpracuje z uniwersytetami i wydaje na badania miliony dolarów. Jednak jeśli wyniki nie są po jej myśli, może w dowolnym momencie przerwać projekt lub nie pozwolić na publikację rezultatów.

Tutaj pojawia się poważne pytanie o przejrzystość i kontrolę badań sponsorowanych przez firmy. Myślę, że warto przyjrzeć się też bliżej, jak ta kwestia wygląda w Polsce.

źródło: Journal of Public Health Policy

Dowiedz się więcej

 

Zuza Kubicka: YouTube rozpoczął testowanie nowego narzędzia swojego autorstwa – Bumper Machine. Program skanuje pełnoformatowe reklamy i tworzy z nich 6-sekundowe bumper ads. Algorytm wyczulony jest na kluczowe elementy reklamy, takie jak kontrast pomiędzy ujęciami, logo, konkretną część narracji czy pojawienie się produktu. Bumper Machine zdecydowanie przyspiesza proces tworzenia reklam, ale warto się zastanowić czy automatyzacja takich procesów faktycznie stanowi ułatwienie.

Czy takie rozwiązania mogą w przyszłości zagrozić niektórym zawodom marketingowym? Co więcej, czy wideo tworzone przez program będzie równie przekonywujące i naturalne, co takie stworzone w całości przez ludzi?

Dowiedz się więcej

Czas na toast! – Aplikacja CHEERS wśród klientów MOXIE

 

Cheers to aplikacja, dzięki której możesz zaoszczędzić czas i pieniądze.
Czas, który spędzisz na szukaniu nowego, ciekawego lokalu.
Pieniądze, które wydasz w nim na koktajl, ale po kolei.

Ideą appki jest zachęcenie ludzi do przyjemnego spędzenia czasu, poznawania nowych ludzi, miejsc i smaków. Jak to działa? Otóż za abonament wartości 19 złotych użytkownik otrzymuje każdego dnia możliwość zamówienia u partnera jednego z oferowanych drinków, za darmo! Beneficjent zyskuje też ciekawą ofertę lokali wartych poznania oraz dostęp do rankingu stworzonego przez społeczność. Co więcej pierwszy miesiąc subskrypcji jest bezpłatny!

Jest to też świetna platforma dla właścicieli restauracji, barów, pubów i klubów by znaleźć szersze grono odbiorców. Dzięki programowi partnerskiemu lokale zachęcają do “wpadnięcia na drinka” przez korzystających z Cheers, a co za tym idzie docierają one do większej, nowej grupy docelowej.

Aplikacja ruszyła już w Warszawie i Poznaniu. Cieszy się zainteresowaniem wśród studentów, jak i wszystkich, którzy lubią wychodzić, poznawać nowe miejsca. Użytkownicy chwalą sobie korzyści finansowe i wizerunkowe jakie idą za abonamentem. Następnym planowanym etapem rozwoju marki jest rozpoczęcie współpracy z lokalami w kolejnych miastach polski. Jesteśmy podekscytowani współpracą i nie możemy się już doczekać przyszłości Cheers!

Zadania MOXIE:

  • opracowaliśmy strategię komunikacji
  • prowadzimy kampanie Social Ads
  • zapewniamy stałe wsparcie marketingowe

UZALEŻNIENIE od mediów społecznościowych


Po krótkiej przerwie, stęsknieni, wracamy na YouTube! Uzależnienie od mediów społecznościowych – uzależnienie jak każde inne? Facebook, Instagram, Tweeter, LinkedIn… korzysta z nich Arieta, korzysta Patryk, korzystamy z nich wszyscy. Dostarczają nam rozrywki, informacji, pozwalają się komunikować z całym światem i o całym świecie po prostu zapomnieć. Z czego wynika to uzależnienie, jak się objawia i co najważniejsze – jak sobie z nim poradzić?

To i więcej w najnowszym odcinku #MOXIEtalks.

Subskrybuj kanał!