SOCIAL MEDIA, STRATEGIA KOMUNIKACJI, SZKOLENIA

MOXIE - BLOG

Agencja Kreatywna z Poznania
Czytaj

Jak wygrać z konkurencją? Czyli dlaczego Twoja marka musi mieć system wartości.

„Odważne marki, to marki, którym się ufa” – tak, jednym zdaniem ranking najbogatszych marek na świecie podsumowują autorzy corocznego   Best Global Brands. Zaufanie i odwaga są kluczowe w procesie zdobywania Millenialsów i pokolenia Z czyli ponad 55% konsumentów w Polsce. To grupy, które nie ufają tradycyjnym reklamom, a od marek wymagają by walczyły o te same wartości i zmiany, w które wierzą ich klienci. Oczywiście nie oznacza to, że z powodu zmieniającego się konsumenta marki mają zmieniać swe wartości. Wręcz przeciwnie: stały system wartości jest tym, co pozwala najlepszym markom zostawiać konkurencję daleko
w tyle przez dekady. Mam nadzieję, że tym tekstem Cię do tego przekonam.

Marki same w sobie nie mają znaczenia

Tak naprawdę 77% marek na świecie mogłoby zniknąć jutro i klienci nie płakali by z tego powodu (zgodnie z raportem Meaninful Brands 2019 z udziałem 350 tys. ludzi z 31 krajów). Przez 2 lata te wyniki wzrosły o 3 p.p. Osobiście nie jestem zaskoczona tymi informacjami. Jako gatunek jesteśmy maksymalnie skupieni na sobie, a antropocentryzm powinien być w końcu uznany za religię nr 1 na świecie 😉 A tak w 100% poważne: marka sama w sobie nabiera życia, kiedy nadamy jej cech ludzkich, kiedy jako konsumenci możemy się z nią utożsamiać. To właśnie wtedy następuje ta magiczna chwila, kiedy klient decyduje, że chce zapłacić więcej za produkt wytwarzany przez wiele firm, tylko dlatego, że widnieje na nim logo, za którym stoją konkretne skojarzenia.

Jak marki pokazują walkę o wartości?

Dla zobrazowania tego co mam na myśli posłużę się prostym przykładem: Nike, marka, której nie trzeba przedstawiać. Ile to już razy słyszałam w dyskusjach “chcemy mieć takie hasło, które będzie jak JUST DO IT Nike”. No właśnie! A skąd ono się wzięło? Założyciel marki Bill Bowerman powiedział “If you have a body, you are an athlete.” (pol. “Jeśli masz ciało, jesteś atletą”) i od tamtej pory marka realizuje swoją komunikację wypływającą z misji, jaką jest: „dostarczanie inspiracji i innowacji dla każdego atlety na świecie”. Jeśli się nad tym zastanowisz, zauważysz, że dokładnie ten przekaz wypływa z każdej kampanii reklamowej marki. Od tych z udziałem profesjonalnych sportowców, jak Serena Williams, przez angażowanie otyłych nastolatków czy paraolimpiczyków.

Każda z kampanii marki od lat realizuje ten sam przekaz, a jedyne co ulega zmianie to dobieranie tematów, które są aktualne. Nike może to robić, bo w komunikacji nie zapomina o swoim głównym przekazie. Dzięki temu w 2018 roku marka mogła jako twarz kampanii zaangażować Colina Kaepernica byłego futbolistę, który protestował przeciw dyskryminacji rasowej w amerykańskim sporcie. Tak, oburzeni fani (czy aby na pewno to byli klienci?) palili publicznie buty marki po premierze tej kampanii, tak, na kilka dni wartość marki spadła, ale tylko po to, by w ciągu następnych tygodni odrobić stratę i powiększyć zyski. Nike nie wycofało się ze swoich działań, ponieważ były to działania dokładnie przemyślane, świetnie wpisujące się w ruch #blacklivesmatter, a przede wszystkim w misję sportowej korporacji. Bo przecież były futboolista w myśl słów założyciela marki nadal jest atletą.

W jaki sposób zdefiniować wartości Twojej marki?

Oczywiście przykład, który opisuję to globalna marka z założona w latach 60 XX wieku. Jak ideę definiowania wartości marki i tworzenia na ich podstawie strategii sprzedaży i komunikacji mają realizować firmy, które o budżetach sportowego giganta mogą pomarzyć? Odpowiem krótko: im mniejszy budżet, tym większa konieczność zbudowania solidnej podstawy dla biznesu w oparciu o wartości i misję. Wielkie koncerny mogą pozwolić sobie na jedną  nieudaną kampanię. Kiedy jednak jako firma oglądasz każdą wydaną złotówkę z 2 stron, wiedz, że każde działanie musi być w 100% spójne i dążyć do tego, by zdobyć miłość i zaufanie Twoich klientów.

W pierwszych stadiach powstawania firmy jej wartości są w 99% zbieżne z tymi, które wyznaje i realizuje jej założyciel/ka lub założyciele (umiejętności i kompetencje twarde wspólników powinny być różne, by mogły się uzupełniać, jednak na poziomie wartości muszą oni mówić jednym głosem). Z czasem, gdy biznes i oczywiście zespół się rozrasta istnieje potrzeba zdefiniowania tego co nie do końca jest wypowiedziane (a co jedynie podskórnie, jako właściwe czuje właściciel/ka), tak, by każda osoba zaangażowana w projekt wiedziała dokładnie, jak swój produkt lub usługę chce tworzyć i sprzedawać oraz komunikować marka.

To właśnie na tym etapie powstaje potrzeba zdefiniowania misji i wizji firmy i przekucia tych założeń na strategię, która jest fundamentem wszystkich późniejszych działań podejmowanych przez firmę.  To właśnie te wartości, które nie muszą być widoczne na sloganach reklamowych, a jednocześnie podskórnie „czuje się” w kontakcie z marką, sprawiają, że zyskuje ona lojalnych klientów, którzy chcą do niej wracać i polecać znajomym i rodzinie.

Employer branding i trudności w rekrutacji a wartości marki

Jednym z głównych problemów (oczywiście po „Jak wygrać z konkurencją”;), który słyszę w dyskusjach z właścicielami biznesów jest „Nie ma ludzi do pracy”. Tak, od kilku lat, mamy w Polsce rynek pracownika, a nie pracodawcy. Problemem jest nie tylko zrekrutowanie odpowiednich osób, ale też zatrzymanie ich w firmie na dłużej. Młode pokolenia nie widzą pracy i stabilizacji jako głównego celu w życiu, chcą nowych wyzwań i elastyczności, szybko się nudzą i mają rosnące oczekiwania wobec pracodawców. To wszystko prawda. Prawdą jest też to, że pieniądze nie są ich głównym motywatorem w podejmowaniu decyzji o rozwoju zawodowym. Oczywiście pieniądze są ważne i znajdują się na liście głównych czynników decydujących o miejscu zatrudnienia, ale nie są w stanie utrzymać lojalnych i zaangażowanych pracowników na dłużej.

I także ze względu na ten aspekt tak ważne jest to, by firma dokładnie zdefiniowała swoje wartości. By móc przyciągać osoby, dla których te same idee są ważne, by angażować ich w cele, w które wierzą, które nadają poczucie sensu realizacji codziennych (nie zawsze przyjemnych) obowiązków. Inspirująca opowieść marki pomaga przedstawić wizję
i zaangażować każdego członka zespołu, który chce tę wizję realizować.

Wartości marki remedium na zmiany technologiczne i trendy konsumenckie

Wróćmy do antropocentryzmu i tego, że dobrze zaprojektowane marki są jak ludzie. Co prawda nasz mózg rozwija się do 25 roku życia, ale jak potwierdzają naukowcy na szczytową formę w pewnych zakresach nasze szare komórki pracują całe życie (i tak umiejętność rozumienia cudzych emocji rozwijamy do 48 roku życia (sic!)).

źródło: Skye Gould / Business Insider

Ale odstawmy na bok neurologię. Nie trzeba być naukowcem, by wiedzieć, że przez całe życie się zmieniamy. Zmienia się nie tylko nasze ciało, nasz styl ubierania czy to, jaką muzykę czy jedzenie preferujemy w określonym momencie życia, zmieniamy miejsce zamieszkania, ludzi z najbliższego otoczenia czy nasz status społeczny. I oczywiście, że po latach spotkany znajomy może powiedzieć: „ale się zmieniłaś/eś, zupełnie cię nie poznaję!”, jednak po chwili dłuższej rozmowy (jeśli nie był to znienawidzony znajomy sprzed lat;) znajdziecie punkty wspólne i przekona się, że ma do czynienia z tą samą osobą. To co zmienia się najtrudniej to właśnie wartości i przekonania, tzw. „kręgosłup moralny”.

Tym kręgosłupem dla dobrze zbudowanej marki, z którą klienci chcą się starzeć i z której nie wyrastają (kto z nas nie chce wrócić do Lego i nawet jeśli ich nie używa obecnie to będzie polecać tę markę?) są właśnie wartości zawarte w strategii. To oczywiste, że produkty i usługi będą ulegać zmianom, że będą zmieniać się kanały komunikacji. Musi być jednak coś co będzie te wszystkie stadia rozwoju spajać i uwiarygadniać. Co będzie wzbudzać zaufanie i pomagać w podejmowaniu odważnych decyzji. To właśnie na takich solidnych fundamentach można budować marki, które nie kopiują nerwowo konkurencji, a energię i czas pożytkują na rozwój i usprawnienia tego co już osiągnęły.

Zacznij budowanie przewagi konkurencyjnej od kilku ćwiczeń

Na koniec mam dla Ciebie kilka ćwiczeń, które mam nadzieję pomogą Ci zdefiniować lub uzmysłowić sobie, jakie wartości stoją za Twoją marką:

  1. Twoja marka na imprezie: wyobraź sobie swój brand jako człowieka (tak, będę nalegać na uczłowieczanie marek:), który wybrał się na imprezę. Razem z nim w tym samym miejscu pojawia się 3 Twoich głównych konkurentów. Jak zachowuje się Twoja marka? Co robi? Z kim rozmawia? Co ma na sobie? Jak zachowują się pozostałe 3 osoby?
  1. Pochód 1 majowy: cofnijmy się w czasie. Wyobraź sobie, że Ty i Twój zespół idziecie na czele pochodu pierwszomajowego. Przygotuj 1 transparent, na których napiszesz  o jakie zdobycze „socjalizmu” walczy Twoja marka.
  2. Rekrutacja: przeprowadzasz w firmie rekrutację. Zamiast konkretnych umiejętności w sekcji „czego wymagamy” wpisz 4 cechy charakteru, które powinna mieć osoba, która ma dołączyć do Twojego zespołu.

Polecam wykonać je na kartce papieru (nie online;), a także skonfrontować odpowiedzi z kilkoma osobami tworzącymi firmę. To świetny początek na rozpoczęcie dialogu i dyskusji, które pomogą Wam zredefiniować/potwierdzić/stworzyć fundament wartości marki, o której wygraną wśród konkurencji walczycie każdego dnia.

Urząd Miasta Poznania nowym klientem MOXIE!

Naszym nowym klientem jest Urząd Miasta Poznania. Jesteśmy bardzo dumni, że możemy przyczynić się do promocji miasta tak bliskiego naszym sercom. Poznań jako stolica regionu Wielkopolski ma w swojej ofercie wiele atrakcji kulturalnych dedykowanych nie tylko mieszkańcom, ale i turystom.

W związku z cyklicznymi wydarzeniami nasz zespół do końca roku ma za zadanie przygotowywać i optymalizować kampanie Social Ads. Mieliśmy już przyjemność promować takie wydarzenia jak Dizajn Lokalny czy obchody 30-lecia wolnych wyborów w Polsce. Aktualnie realizujemy kampanie Social Ads w związku z cyklem wydarzeń #NaWolnym pełnym atrakcji kulturalnych oraz projektem #NaFalach, któremu zawdzięczamy fantastyczne koncerty.

Ponadto przygotowaliśmy Facebook’ową aplikację, na której okresowo umieszczane są konkursy. Jesteśmy odpowiedzialni za szatę graficzną i development.

Czeka nas pracowity czas. Współpraca z Urzędem Miasta Poznania zapowiada się bardzo obiecująco!

Podsumowanie tygodnia nr 28

Witajcie w cotygodniowym podsumowaniu na blogu MOXIE. W każdy piątek będziemy prezentować Wam najciekawsze naszym zdaniem newsy na temat tego, co nas najbardziej interesuje, czyli marketingu, technologii oraz społeczeństwa.

Jesteście gotowi na moc inspiracji? To zaczynamy!

Arieta Prusak: Za nami premiera 3 sezonu Stragner Things (a przede mną jego obejrzenie w 2 dni;), który obfituje w rekordową liczbę produkt placementu. W 8 odcinkach zaprezentowano ponad 100 marek! Najwięcej czasu antenowego zyskała Coca Cola (choćby dlatego, że akcja dzieje się w latach 80-tych). Fani narzekają na zbyt natarczywe reklamy, a ja jestem w szoku, ponieważ Netflix wydał oświadczenie,w którym deklaruje, że żadna z marek nie zapłaciła za to lokowanie. Oceniam to za podwójną przegraną: zirytowani fani oraz producent, który nie zarobił ani grosza na tej formie reklamy.

źródło: YouTube

Dowiedz się więcej

 

Aga Gębska: Marka Converse wprowadza ekologicznie odpowiedzialne rozwiązanie – Converse Renew. Kultowy model Chuck Taylor All Star, będzie dostępny w trzech, nowych wariantach: Renew Canvas – wykonane z płótna poliestrowego, produkowanego w 100% z butelek PET, Renew Denim – z dżinsu pozyskanego ze składowisk odpadów, oraz Renew Cotton – z recyklingowanej bawełny, pochodzącej z przetworzonych odpadów bawełnianego płótna.
Jako pierwszy dostępny będzie wariant Renew Canvas – już w sierpniu!

Dowiedz się więcej

 

Ania Nadolińska: Instagram stawia na walkę z cyberprzemocą i hejtem. Powstało narzędzie, które za pomocą sztucznej inteligencji ma zwrócić uwagę użytkownikom, którzy chcą napisać obraźliwy komentarz, czyli będzie działać prewencyjnie. Drugą nową funkcją jest możliwość ograniczenia interakcji z wybraną osobą. Moim zdaniem to oczywiście nie wystarczy, aby zmniejszyć ilość hejtu na Instagramie, ale cieszę się, bo to na pewno krok w dobrym kierunku.

źródło: Instagram

Dowiedz się więcej

 

Bartek Skubiszewski: Szwedzki Fashion Week, który miał się odbyć już za miesiąc został odwołany. Powodem takiej decyzji jest brak rozwiązań kryzysu ekologicznego, z którym zmaga się świat mody. Prezes Swedish Fashion Council podkreśla, że wydarzenie jest wstrzymane do czasu kiedy przemysł modowy nie wypracuje bardziej ekologicznych rozwiązań. Organizatorzy Sztokholm Fashion Week pracują nad nową formą imprezy, która ma być bardziej przyjazna środowisku i zostanie ujawniona już jesienią tego roku.

źródło: Fashion Week Stockholm

Dowiedz się więcej

 

Ola Piesiak: Tinder w Unileverze? Ale jak to? Korporacja chce wykorzystać mechanizm znany z popularnej aplikacji randkowej do zupełnie innych celów. Oceniane będą w niej nie osoby, ale pomysły. Chodzi o przyspieszenie testowania nowych idei i szybszy feedback. Muszę powiedzieć, że jestem bardzo ciekawa szczegółów. Tinder kojarzy mi się z szybką oceną na podstawie pierwszego wrażenia, dość jednak powierzchowną. Mam nadzieję, że autorzy przemyśleli proces i to rozwiązanie będzie dobrze służyć projektom 🙂 Unilever na pewno zasługuje na duży plus za otwartość i gotowość na takie rozwiązania.

źródło: marketingweek.com

Dowiedz się więcej

 

Wiktoria Tyburcy: Holenderskie linie lotnicze z okazji stulecia działalności stworzyły bardzo nietypową kampanie. KLM przewrotnie zamiast nawoływać klientów do częstszych podróży samolotem, prosi by ci przemyśleli każdą kolejną rezerwację lotu. Kampania „Fly Responsibly” ma zachęcać pasażerów do tego, by podczas krótszych podróży wybierali pociąg, czy zabierali na pokład lżejszy bagaż w celu zaoszczędzenia paliwa. Wszystko to w trosce o planetę. Nadchodzą wielkie zmiany, miejmy nadzieję, że inne linie lotnicze pójdą w ślady KLM.

Dowiedz się więcej

Otoczeni przez idiotów – nasze przemyślenia. Kolory osobowości i budowanie zespołu.

Po dłuższej przerwie wracamy z kolejnym odcinkiem MOXIEtalks! Tym razem, odcinek możecie nie tylko obejrzeć na naszym kanale YouTube, ale także posłuchać na platformach streamingowych! Poszukajcie MOXIEtalks na SoundCloud, Spotify i Apple Podcasts, aby usłyszeć nasz pierwszy podcast.

W tym odcinku Arieta Prusak i Aleksandra Piesiak rozmawiają o książce Thomasa Ericsona pt. „Otoczeni przez idiotów. Jak porozumieć się z tymi, których nie możesz zrozumieć”.  Autor opisuje podział osobowości, każdą z nich nazywając kolorem – teorię przydatną zarówno w życiu zawodowym jak i prywatnym. Wiesz którym z czterech kolorów jesteś? Jeżeli nie, to koniecznie obejrzyj… albo posłuchaj!

Nasz podcast znajdziesz również na Apple Podcast, SoundCloud i Podomatic.

Podsumowanie tygodnia nr 27

Witajcie w cotygodniowym podsumowaniu na blogu MOXIE. W każdy piątek będziemy prezentować Wam najciekawsze naszym zdaniem newsy na temat tego, co nas najbardziej interesuje, czyli marketingu, technologii oraz społeczeństwa.

Jesteście gotowi na moc inspiracji? To zaczynamy!

Aga Gębska: Pizza Hut rusza z kampanią promującą nowe logo. Sytuacja jest o tyle ciekawa, że promowany znak graficzny był używany już przez firmę w latach 1967 – 1999. Zdaje się, że słynna sieciówka chce wrócić do czasów świetności.

Dowiedz się więcej

 

Ania Nadolińska: Bardzo nie lubię reklam uczelni wyższych. Ludzie zawsze wyglądają na nich, jak z banku zdjęć, są zadowoleni z bliżej nieznanego powodu, a same szkoły obiecują rzeczy niemożliwe lub trudne do zrealizowania. Właśnie dlatego doceniam spot Uniwersytetu Wrocławskiego, która pokazuje mniej radosne oblicze rekrutacji na studia. Wideo jest porównywane, moim zdaniem słusznie, do produkcji Netflixa ze względu na klimat, który w nim panuje. Wszystko się tu zgadza i pasuje – myślę, że tak właśnie powinny wyglądać kampanie reklamowe szkół wyższych i uniwersytetów!

Dowiedz się więcej

 

Bartek Skubiszewski: Felipe Oliveira Baptista został nowym dyrektorem kreatywnym Kenzo! Wcześniej projektant związany był przez 8 lat z marką Lacoste, charakteryzującą się sportowym stylem i logiem zielonego krokodyla. Pierwszą kolekcję jego autorstwa będziemy mogli zobaczyć na początku 2020 roku. Nie mogę się już doczekać!

 

źródło: elle.pl

Dowiedz się więcej

 

Ola Piesiak: Coca Cola rusza z serialem “Smaki bez granic” w ramach swoich działań content marketingowych. Firma zaprosiła influencerów, którzy pochodzą z zagranicy, a aktualnie mieszkają w Polsce, do wspólnej podróży przez nasz kraj i poznawania lokalnych kuchni. Zwieńczeniem jest wspólny posiłek, a do niego: oczywiście Coca Cola. Kampania to kolejny przykład tego, w którym kierunku powinny patrzeć marki. Dzisiaj liczy się coś więcej niż skupienie na produkcie. Ważne są emocje i prawdziwe story z udziałem marki oraz wartość, jaką może ona dać swoim klientom.

Dowiedz się więcej

Podsumowanie tygodnia nr 26

Witajcie w cotygodniowym podsumowaniu na blogu MOXIE. W każdy piątek będziemy prezentować Wam najciekawsze naszym zdaniem newsy na temat tego, co nas najbardziej interesuje, czyli marketingu, technologii oraz społeczeństwa.

Jesteście gotowi na moc inspiracji? To zaczynamy!

Arieta Prusak: Kiedy Natalia Hatalska publikuje tekst, raport lub jakiekolwiek opracowanie, moja rada jest jedna: rzuć wszystko i zacznij czytać! Tak jest też dzisiaj, bo Natalia opublikowała świetny tekst, w którym analizuje niektóre mechanizmy Instagrama (i nie, nie są to rady o tym, jak przechytrzyć algorytm) i ich wpływ na nasze zdrowie psychiczne. Ponieważ sama należę do osób, która ma z tą platformą love-hate relationship serdecznie polecam lekturę.

źródło: hatalska.com

Dowiedz się więcej

 

Ania Nadolińska: Na ulicach polskich miast pojawiły się nekrologi stworzone przez Extinction Rebellion nawiązujące do katastrofy klimatycznej, która może mieć miejsce jeszcze za naszego życia. Ich treść jest przerażająca, ale moim zdaniem to konieczne – inaczej nie zdamy sobie sprawy z tego, że koniec świata, jaki znamy jest bliżej, niż się nam wydaje. A od zrozumienia problemu do przeciwdziałania niestety jest jeszcze długa droga.

Dowiedz się więcej

 

Bartek Skubiszewski: W poniedziałek odbył się niezwykły pokaz Simona Porte Jacquemusa na wiosnę-lato 2020. Całe wydarzenie odbyło się na Południu Francji w Mallemort. Nie było to przypadkowe miejsce, ponieważ właśnie tam urodził się i wychowywał projektant. Na samym środku pola lawendy została zaprezentowana zarówno kolekcja męską, jak i damska. Projektant przygotował oversize’owe koszule, marynarki, zwiewne sukienki, kolarki oraz charakterystyczne plecione kapelusze z wielkim rondem. Dominowały głównie kolory pastelowe, żywy pomarańcz, delikatna zieleń oraz wyrazisty róż.

źródło: Getty Images

Dowiedz się więcej

 

Darek Jeleniewski: Adidas, Marvel i koszykarz NBA Donovan Mitchell, ta kolaboracja sprawiła, że niemiecka firma wypuszcza na rynek buty inspirowane motywem Spider-mana, D.O.N. Issue #1. Rozgrywający Utah Jazz ma pseudonim inspirowany komiksowym bohaterem – ‘Spida’, w kinach rozpoczynają się seanse nowego Spider-Mana, a filmy Marvela biją ostatnio rekordy popularności. Wszystko wydaje się być idealnie zgrane w czasie, żeby osiągnąć sukces sprzedażowy. Adidas zaproponował 4 różne kolorystki tego modelu butów, jednak na półkach będą pojawiać się one w pewnych odstępach czasowych.

źródło: sneakernews.com

Dowiedz się więcej

 

Ola Piesiak: Żabka Polska stawia modułowe sklepy przy polskich plażach, jest ich coraz więcej. To kolejny krok w stronę “bycia bliżej klienta”. Czy to zagrożenie dla lokalnych restauratorów, którzy swoje lokale mają blisko morza? Może to skutkować tym, że będą musieli zweryfikować ceny. Na pewno natomiast powinni przeanalizować swoją ofertę i to, czym chcą przyciągnąć nadmorskiego klienta, co da zupełnie inne doświadczenie niż napój czy przekąska ze sklepu. Natomiast Żabka to niewątpliwie sieć godna obserwacji – zmienia się i rozwija bardzo dynamicznie, szuka nowych możliwości i poszerza swoją ofertę w zgodzie z potrzebami grupy docelowej i trendami, nie bez powodu zgarnia wiele nagród (m.in. za aplikację). W mojej ocenie działania Żabki są spójne i konsekwentne. Bez dwóch zdań robi wszystko, by być bliżej nas.

źródło: wp.pl

Dowiedz się więcej

Podsumowanie tygodnia nr 25

Witajcie w cotygodniowym podsumowaniu na blogu MOXIE. W każdy piątek będziemy prezentować Wam najciekawsze naszym zdaniem newsy na temat tego, co nas najbardziej interesuje, czyli marketingu, technologii oraz społeczeństwa.

Jesteście gotowi na moc inspiracji? To zaczynamy!

Arieta Prusak: Facebook ogłasza wprowadzenie własnych płatności online z poziomu Messengera i What’s App z wykorzystaniem kryptowaluty Libra. Funkcjonalność ma wejść na rynek już w 2020 roku. Facebook jest jednym z wielu interesariuszy. W projekt bowiem weszło ponad 20 firm, które łącznie zainwestowały w Libę ok. 10 mln dolarów. Wśród nich są m.in. Mastercard, PayPal, PayU, Ebay, Uber czy Spotify, VISA.

źródło: materiały prasowe

Dowiedz się więcej

 

Ania Nadolińska: Wakacje nie są beztroskim czasem dla wszystkich dzieci. Często to trudny moment dla najmłodszych, którzy nie mają dokąd uciec, gdy ich dom jest pełen problemów. SOS Wioski Dziecięce zwracają na to uwagę w nowej kampanii społecznej zatytułowanej “Problemy dorosłych to ciężar dla dzieci”. Bardzo cieszę się, że taki trudny i ważny temat został podjęty.

Dowiedz się więcej

 

Bartek Skubiszewski: W zeszły weekend premierę miała najnowsza płyta Madonny zatytułowana „Madame X”. To już 14. album studyjny artystki, na który fani musieli czekać aż 4 lata. Inspiracją była Portugalia, w której Madonna mieszkała tworząc nową płytę. Krążek składa się z aż 18 utworów!
Tym razem Madonna zabiera nas w muzyczną podróż po całym świecie. Zaczynając od latynoskich klimatów w „Medellin”, zahaczając o afrykę w utworze „Batuka” i kończąc na Jamajce z utworem „Future” w klimacie reggae. Jednym z moich ulubionych kawałków z tej płyty jest Faz Gostoso w kolaboracji z brazylijską artystką Anittą. Koniecznie musicie go przesłuchać!

 

Darek Jeleniewski: Uber i Volvo ogłosili niedawno, że z ich współpracy powstał model auta XC90. Jest to autonomiczne hybrydowe auto, które za chwile ma być wykorzystywane przez Ubera do przewozu osób bez udziału kierowcy. Na tą chwile auta mają być testowane w Pittsburghu, a zamawiane przez klientów przewozy będą nadzorowane przez inżynierów znajdujących się w pojeździe w trakcie jazdy.  Podoba mi się, że Uber rewolucjonizuje powoli system transportu oraz dostaw i wdraża nowe pomysły na rynek, które z początku nie wydawały się realne.

Dowiedz się więcej

 

Ola Piesiak: 4 projekty z Polski na Cannes Lions 2019 walczą o Lwy – prestiżowe nagrody w świecie marketingu. “Niezniszczalna tęcza” z 4 nominacjami, “Ostatni Twój Weekend” z 3, “Facing Emotions” marki Huawei oraz “Święty Florian da Ci znak”, które otrzymały po 1 nominacji. Moim zdaniem miejsce tych kampanii na shortlistach jest jak najbardziej zasłużone. Wyjątkowe wrażenie zrobiło na mnie wideo dotyczące kampanii “Niezniszczalna tęcza” i zszokowała informacja, że Polska jest drugim pod względem homofobii krajem w Unii Europejskiej. Wielkie brawa dla marki Ben&Jerry’s za poruszenie tego bardzo ważnego w Polsce tematu i przeciwstawienie się nienawiści na tle orientacji seksualnej! Polecam wszystkim obejrzenie materiałów dotyczących nominowanych kampanii!

Dowiedz się więcej

 

Jakie działania marketingowe są skuteczne w gastronomii?

Branża gastronomiczna to jedna z niewielu branż w Polsce, która od ponad dekady co roku notuje wzrost. W 2010 r. generowała prawie 22 miliardy złotych przychodu, a w 2017 r. już prawie 40 miliardów złotych. Dynamiczny rozwój przejawia się także w coraz większej liczbie lokali. Konkurencja jest ogromna, to fakt. Jak zatem przebić się przez nią i przekonać do odwiedzin potencjalnych gości?

Wielu restauratorów na to pytanie odpowiada: dobra kuchnia, ona sama się obroni. Niewątpliwie kuchnia jest sercem restauracji. Menu oraz całokształt oferty muszą być na najwyższym poziomie, smaczne, przemyślane i co najważniejsze: muszą odpowiadać grupie docelowej, czyli gościom, na których najbardziej Ci zależy. Właściwy koncept to połowa sukcesu. Jego przygotowanie i realizacja nierzadko pochłania mnóstwo czasu, energii i pieniędzy. Bardzo dobry szef kuchni, ciekawe menu, oryginalne wnętrze, zaangażowana załoga – wydaje się, że wszystko jest tak, jak powinno być. A jednak nie ma tylu gości, ilu chcesz. Dlaczego? Bardzo często jest tak, dlatego że nie przywiązujesz odpowiedniej wagi do marketingu i komunikacji swojej marki.

Stwórz strategię komunikacji

To fundament dla Twoich działań marketingowych i komunikacyjnych. Dzięki niej Twoja marka będzie spójna i będzie zawsze trafiać dokładnie do tych gości, na których Ci zależy. Strategia komunikacji musi zawierać szczegółowy opis persony, czyli konkretnej osoby, do której będziesz „mówić”. Przedstaw także najważniejsze wyróżniki swojej restauracji, które będziesz podkreślać w komunikacji. Określ emocje, jakie chcesz wywoływać. Warto również stworzyć moodboard, czyli wizualny obraz swojej marki, do którego będziesz wracać.

źródło: Pinterest

Wybierz odpowiednie kanały komunikacji

Jak pokazują wyniki raportu „Polska na Talerzu 2018” głównym źródłem informacji o lokalach gastronomicznych jest internet. To tam musisz komunikować się przede wszystkim.

A gdzie dokładnie?

Minimum to:

  • profil na Instagramie – w branży gastronomicznej Instagram przede wszystkim!
  • profil na Facebooku
  • Social Ads, czyli płatna reklama na Facebooku i Instagramie (nie ograniczaj się tylko do promowania postów!)
  • Google Ads – reklama w wyszukiwarce i na stronach w sieci Google
  • YouTube Ads – płatna reklama na YouTube
  • Google Maps, czyli wizytówka w Google – pamiętaj, że nie wystarczy ją mieć, musisz nią zarządzać – dbać o zdjęcia i odpowiedzi na opinie!
  • profil na TripAdvisor, o którego jakość również będziesz dbać!

Przewagą internetowych kanałów komunikacji jest niewątpliwie to, że nadal są stosunkowo niskobudżetowe, a ich skuteczność możesz dokładnie zmierzyć i przeanalizować. Pozwalają na ścisłe określenie grupy docelowej, więc docierasz z informacją o lokalu dokładnie do tych osób, do których chcesz. Przede wszystkim jednak jesteś tam, gdzie Twoi potencjalni goście, którzy właściwie nie przestają być online.

Działaj systematycznie i zgodnie ze strategią

Pamiętaj, że bardzo istotną kwestią jest to, w jaki sposób będziesz prowadzić działania marketingowe i czy odpowiednio wykorzystasz potencjał internetowych kanałów komunikacji. Zadbaj o jakość tego, co robisz, o to, żeby się wyróżnić, ale działaj w sposób spójny, zaplanowany i przemyślany, a także: regularny! Ustalaj cele, systematycznie analizuj dostępne statystyki i sprawdzaj, które działania przynoszą najlepsze efekty. Bardzo często zaglądaj do strategii, aby nie zboczyć z wytyczonego kierunku.

Podsumowanie tygodnia nr 24

Witajcie w cotygodniowym podsumowaniu na blogu MOXIE. W każdy piątek będziemy prezentować Wam najciekawsze naszym zdaniem newsy na temat tego, co nas najbardziej interesuje, czyli marketingu, technologii oraz społeczeństwa.

Jesteście gotowi na moc inspiracji? To zaczynamy!

Arieta Prusak: Instagram planuje wprowadzić nową usługę “Paid Partnership”, dzięki której marki zyskają możliwość promocji postów dotyczących ich produktów na kontach influencerów (również wśród osób, które nie śledzą konta influencera). To świetne rozwiązanie, które umożliwi promocję contentu a także dokładniejszą analizę działań reklamowych na tej platformie. Czekamy na zmiany!

źródło: nowymarketing.pl

Dowiedz się więcej

 

Aga Gębska: Kanadyjski East West Market, aby zniechęcić swoich klientów do korzystania z jednorazowych foliówek, oferuje jedynie egzemplarze z kompromitującymi napisami. Jakkolwiek odstraszające nie byłyby teksty, mają one dość atrakcyjną formę typografii z lat 70 i 80. Tym sposobem firma stworzyła “hipsertski” gadżet. W tym samym czasie tajlandzki supermarket Rimping pakuje produkty w liście bananowca.

źródło: East West Market

Dowiedz się więcej

 

Ania Nadolińska: Biedronka wprowadza papierową torbę, która w 50% pochodzi z recyklingu. Co więcej – część przychodów z toreb trafia do Banków Żywności. Poza tym marka rozwija swój system przekazywania niesprzedanej, ale nadającej się do spożycia żywności. Uważam, że to bardzo dobry krok w kierunku większego dbania o środowisko i zachęcania do tego społeczeństwa 🙂

źródło: Biedronka

Dowiedz się więcej

 

Bartek Skubiszewski: Chanel chce zrezygnować ze szkodliwych chemikaliów używanych do produkcji swoich ubrań naturalnym jedwabiem. Płynne białko jedwabne może zastąpić toksyczne środki zapobiegające mechaceniu się kaszmiru oraz polepszyć jakość innych materiałów jak nylon czy poliester. Jest to duży krok w stronę zrównoważonej mody. Warto wspomnieć, że to nie pierwsze ekologiczne działanie marki. Chanel rok temu zamienił plastik na biodegradowalny materiał idealny do tworzenia opakowań oraz zrezygnował z używania skór egzotycznych.

Dowiedz się więcej

 

Darek Jeleniewski: Nike zaprezentowało swoją nową kolekcję butów i ciuchów, w których wykorzystali motywy serialu Stranger Things. Kampania rozpoczęła się jakiś czas temu wrzuceniem do sieci video z datą z roku 1985, na którym widać odjeżdżającą ciężarówkę – jednocześnie pojawiły się plakaty informujące o zaginionej paczce. Teraz Nike ujawniło zawrtość owej paczki. Klasyczne buty z lat 80 jak Blazer czy Cortez, które cały czas są modne, wiec kolekcja na pewno nie jest kierowana tylko dla fanów serialu Netflixa. Jednocześnie Nike wypuszcza te same modele butów w amerykańskich barwach. Kolekcja powinna dobrze się przyjąć, świetnie przeprowadzona kampania, 3 sezon serialu za chwilę się pojawi, a buty w kolorach USA wylądują na półkach chwile przed amerykańskim dniem niepodległości.

źródło: news.nike.com

Dowiedz się więcej

 

Ola Piesiak: Zakupy z dostawą do…LODÓWKI? Walmart sprawdza właśnie w trzech amerykańskich miastach opcję “InHome Delivery”, czyli dostarczenie produktów pod nieobecność mieszkańców prosto do ich domu. Specjalna aplikacja i inteligentny zamek, który pozwoli kurierowi na wejście oraz przenośna kamera zamontowana na dostawcy – wszystko po to, aby zapewnić zamawiającym poczucie bezpieczeństwa. Czy w Polsce takie rozwiązanie znalazłoby fanów? Myślę, że przed nami jeszcze długa droga 😉

Dowiedz się więcej

Podsumowanie tygodnia nr 23

Witajcie w cotygodniowym podsumowaniu na blogu MOXIE. W każdy piątek będziemy prezentować Wam najciekawsze naszym zdaniem newsy na temat tego, co nas najbardziej interesuje, czyli marketingu, technologii oraz społeczeństwa.

Jesteście gotowi na moc inspiracji? To zaczynamy!

Arieta Prusak: Po tym, jak modelka Kinsley Wolansky wbiegła na murawę podczas Finału Ligii Mistrzów w niecałe 24 godziny zdobyła 2 mln followersów na Instagramie. Straciła konto na kolejne 2 dni, a jej “występ” szacowany jest na ponad 3 mln dolarów ekwiwalentu reklamowego. Pozostaje nam odpowiedzieć sobie na pytanie, co jeszcze można zrobić w pogoni za like’ami na Instagramie.

źródło: twitter.com/darrenrovell

Dowiedz się więcej

 

Aga Gębska: Matchbox i Mercedes Benz przygotowały kampanię “No Limits”. W zaaranżowanym eksperymencie pokazują, że inspirujący przykład może zmienić stereotypowe wybory dzieci. W tym wypadku dziewczynki, po obejrzeniu filmu o Ewy Rosqvist – pierwszej kobiety, która wygrała Grand Prix Argentyny, zmieniają pierwotnie wybrane zabawki na samochody (wzorowane na modelu, w którym Ewy wygrała wyścig – Mercedes-Benz 220 SE) Dziewczynki nie tylko zaczynają bawić się nimi, ale zmieniają też sposób mówienia.

Wydają się pewniejsze siebie. Ten zgrabnie zrealizowany film reklamowy wywoła pewnie refleksję u niejednego rodzica.

Dowiedz się więcej

 

Ania Nadolińska: OLX w najnowszej kampanii postanowił zmierzyć się z ważnym tematem – kulturą w sieci. Pierwszy spot został udostępniony 4 czerwca i uważam, że zarówno humor, treść, jak i cała jego bezpośrednia forma jest strzałem w 10!

Tysiące udostępnień w pierwszych godzinach od premiery pokazują, że to nie tylko moje zdanie, a materiał jest idealnie dopasowany do grupy docelowej. Nie mogę się doczekać pozostałych filmów z tej serii 🙂

Dowiedz się więcej

 

Bartek Skubiszewski: Czy jest osoba, która nie zna torebki Birkin od marki Hermes? To najbardziej popularny i pożądany model torebki w historii mody. Marzą o niej kobiety na całym świecie. Żeby ją zdobyć trzeba zapisać się na długie listy oczekujących. Ceny wahają się od 10 tysięcy dolarów. W tym tygodniu jedna z torebek Hermes została sprzedana podczas licytacji w Hongkongu za 208 tysięcy dolarów! Model ten pochodzi z limitowanej linii So Black i wykonany jest ze skóry krokodyla.

Dowiedz się więcej

 

Darek Jeleniewski: W tym tygodniu odbyła się konferencja Xiaomi, które zaskoczyło nowinką technologiczną, jaką jest aparat ukryty pod wyświetlaczem. Pozwoli to na pełne wykorzystanie przedniej części telefonu, nie wydzielając dodatkowego miejsca na aparat. Chińska firma na prezentacji wyjaśniła, że sekretem przy takim rozwiązaniu jest zastosowanie przezroczystego wyświetlacza.

Czekam na pierwszy model telefonu z tym rozwiązaniem. Ciekawe też jak zareagują inne firmy na tą nowość, szczególnie Samsung oraz Apple, które także miało swoją konferencję w tym tygodniu, ale aż tak nie zaskoczyło swoimi pomysłami.

źródło: materiały prasowe

Dowiedz się więcej

 

Ola Piesiak: Wnętrze rodem z “Przyjaciół”, “Simpsonów” i “Stranger Things” – IKEA spełnia marzenia serialowych maniaków 🙂 A właściwie umiejętnie przedstawia swoje produkty w określonym kontekście (już nie pierwszy raz!), tym razem wykorzystuje niesłabnący hype na seriale. Jestem wielką fanką “Friendsów” i uśmiech od razu pojawił się na mojej twarzy. W punkt!

Dowiedz się więcej